U bent nu hier:

Communicatieprijs

Tot 1 november kunt u initiatieven nomineren die de communicatie tussen arts en patiënt aantoonbaar hebben verbeterd. Lees meer

BLOG

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers Tevreden patiënten verheerlijken hun arts of verpleegkundige soms op een manier die de bakker nooit zal ervaren met klanten die heel blij zijn met zijn verrukkelijke taart. Maar ontevreden patiënten of hun familieleden kunnen ook héél boos zijn. Lees meer


Overzicht bloggers »

COLUMN

    Ebola - Luc Bonneux

    De reden dat er geen paniek is, is eenvoudig: enkel zwarte Piet heeft last van ebola, niet blanke Klaas. Ebola-epidemieën komen enkel voor in Afrika, in landen die geen nagel hebben om aan hun zwarte je-weet-wel te krabben. Lees meer


Overzicht columnisten »

Aparte diagnostiekcentra te duur (3)

Publicatie Nr. 14 - 06 april 2012
Jaargang 2012
Rubriek Reacties
Auteur Erik-Jan Haanraadts
Pagina's 846

School en Wolse gaan volledig voorbij aan de waarde van laagdrempelige en snel beschikbare diagnostiek voor de eerste lijn (MC 8/2012: 483). Ziekenhuizen verhuizen steeds meer naar de periferie van de steden, daarmee ook hun diagnostische faciliteiten voor eerstelijnspatiënten. Het beroep dat in ziekenhuizen op de diagnostiek wordt gedaan, neemt alleen maar toe door meer mogelijkheden, defensievere geneeskunde, vergrijzing, mondigere patiënten et cetera.

In de daluren is er in een ziekenhuis sprake van overcapaciteit van diagnostische faciliteiten. De stelling dat die overcapaciteit is te gebruiken voor de eerstelijnsdiagnostiek is echter volstrekt theoretisch, patiëntonvriendelijk en daardoor drempelverhogend en uiteindelijk duur. Het is hypothetisch dat diagnostische apparatuur 24 uur per dag is te gebruiken. Op deze manier zijn er per definitie wachttijden voor diagnostisch onderzoek voor de eerstelijnspatiënt. Deze kostenpost wordt volledig buiten beschouwing gelaten.

Kwalitatief goede en snel beschikbare diagnostiek is belangrijk om een huisarts direct op het goede spoor te zetten. Diagnostische centra kunnen hierbij een belangrijke en onafhankelijke rol spelen, zodat er een vloeiende overgang tussen eerste en tweede lijn ontstaat. Dat voorkomt ziekenhuisopnames c.q. het openen van dbc’s, zoveel mogelijk.

In een dergelijk diagnostisch centrum met een veel eenvoudigere infrastructuur kan een patiënt binnen 24uur terecht en doorloopt hij in maximaal een uur alle door de huisarts gewenste onderzoeken (laboratoriumonderzoek, functieonderzoek, echografie, röntgenonderzoek, mammografie, MRI, DEXA etc.). In 95 procent van de gevallen gaat de patiënt met een diagnose of een sterk ingeperkte differentiaaldiagnose retour huisarts.

Voor een rendabele exploitatie is een kritisch patiëntenvolume nodig. Lang niet overal in Nederland is dit te realiseren; in de grote steden wel.

Erik-Jan Haanraadts, radioloog, unitvoorzitter Radiologie OLVG, medeoprichter Diagnostisch Centrum Amsterdam

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Columns | Reacties | Opinieartikelen | Praktijkperikelen | De Kwestie

De Kwestie

E-mailen zonder beveiligde verbinding
Een huisarts wordt dringend door een medewerker van een ggz-instelling verzocht de brief over haar patiënt per mail toe te sturen. Als dit niet via een veilige verbinding kan, faxt zij het echter liever. Is zij nu gek, vraagt ze zich af, of hij?

Lees meer en reageer

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd