Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Denktank telt twintig punten van zorg

Plaats een reactie


Het instituut voor Beleid en Management in de Gezondheidszorg (iBMG) van de Rotterdamse Erasmusuniversiteit heeft gisteren een twintig punten tellend manifest over het zorgstelsel gepubliceerd. Met het manifest wil het iBMG een bijdrage leveren aan de discussie over het nieuwe zorgstelsel. De publicatie werd tijdens het lustrumsymposium van het iBMG overhandigd aan Peter van Lieshout, directeur-generaal Gezondheidszorg van het ministerie van VWS.


De twintig punten van het manifest gaan vooral in op de wenselijkheid en haalbaarheid van voorstellen om gereguleerde marktwerking in de zorg toe te staan. iBMG constateert bijvoorbeeld dat goede marktwerking een gestandaardiseerd basispakket vereist. Liever dan pakketten met verschillende inhoud, ziet de universitaire denktank de introductie van een eigen-risicobijdrage. Verder verwacht het instituut dat de introductie van gereguleerde concurrentie zorgverleners zal prikkelen om efficiënter te werken. Het argument dat marktwerking niet mogelijk is zolang er schaarste heerst in de zorg, klopt dan ook niet volgens het iBMG. De schaarste zal juist verminderen door de marktwerking.


Het instituut stelt verder vast dat de overheid in haar voorstellen voor het zorgstelsel nauwelijks aandacht besteedt aan de positie van artsen. iBMG stelt onder meer voor de invloed van regels en financiering op de motivatie van zorgverleners na te gaan. Ook pleit het instituut voor de ontwikkeling van prestatie-indicatoren en voor de publieke financiering van richtlijnen voor kosteneffectieve zorg.


De tekst van het manifest is te lezen op

www.bmg.eur.nl

, de website van iBMG. << RC

Nieuws marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.