Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
Nieuws

Reclame in e-learning

1 reactie

Online nascholingscursussen bevatten regelmatig reclame-uitingen. Dat valt af te leiden uit een studie van Gezonde Scepsis, dat elf Nederlandse e-learning nascholingen onderzocht op het terrein van het cardiovasculair risicomanagement/hypertensie en mictieklachten/urologie voor huisartsen. Op die van nascholing.net na zijn alle geaccrediteerd door het College voor Accreditering Huisartsen (CvAH).

Van de elf onderzochte nascholingen bevatten er twee duidelijke reclame. In een e-learning voor huisartsen over hypertensie op BSL-Web TV verwijst een cardioloog naar de reclamecampagne voor amlodipine (Exforge), en Accredidact noemt – eveneens in eennascholing over hypertensie – aliskiren (Rasilez) zonder nadere bewijsvoering als een middel waarvan ‘goede effectiviteit en tolerantie is aangetoond’.

Bij vijf nascholingen was sprake van onevenwichtige informatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat één studie met positieve resultaten naar voren wordt gehaald, of dat de voor- en nadelen van verschillende medicijnen niet op dezelfde manier worden gepresenteerd: in een nascholing van Health Direct, bijvoorbeeld, wordt onevenredig veel informatie gegeven over de door AstraZeneca gefinancierde Jupiterstudie en in een product van Univadis worden van de cholesterolverlager ezetimibe vooral de voordelen en van andere juist de nadelen genoemd. Ook worden in een enkel geval steeds dezelfde geneesmiddelengroep als voorbeeld genoemd, wordt onevenredig veel aandacht besteed aan een zeldzame bijwerking van een geneesmiddel dat in de beroepsrichtlijn als eerste keus wordt genoemd of stuurt de presentator bewust aan op discussie over een studie waaraan in de beroepsrichtlijn juist weinig waarde wordt gehecht.

Als het gaat om reclame of onevenwichtige informatie is er geen verschil tussen gesponsorde en niet of indirect gesponsorde nascholing, stellen de onderzoekers vast. Ook lijkt accreditatie geen garantie te zijn voor objectieve informatie: bij twee van de tien door het CvAH geaccrediteerde nascholingen komt reclame voor. Bij vijf van de tien is de informatie onevenwichtig.

Gezonde Scepsis wil dat de inspectie de reclame-uitingen bespreekt met de betreffende aanbieders.

Joost Visser

Het rapport is te lezen op www.gezondescepsis.nl

  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • drs. Michiel Wesseling, coördinator CvAH

    , Utrecht

    In de Nieuwsreflex van 4 januari 2011 schrijft Medisch Contact op basis van een onderzoek van Gezonde Scepsis dat online nascholingscursussen regelmatig reclame-uitingen bevatten. Het gaat hierbij om cursussen die zijn geaccrediteerd door het College... voor Accreditatie Huisartsen (CvAH). Gezonde Scepsis heeft 10 cursussen onderzocht en in twee hiervan een reclame-uiting aangetroffen. Een geval betreft volgens het CvAH geen reclame-uiting. Het andere geval betreft een indirecte reclame-uiting, die het CvAH over het hoofd heeft gezien. Om op basis van een geval te concluderen dat geaccrediteerde online nascholingscursussen regelmatig reclame-uitingen bevatten, is te kort door de bocht. De conclusies die Gezonde Scepsis trekt m.b.t. de evenwichtigheid van de aangeboden leerstof acht het CvAH te zwaar aangezet en gedeeltelijk onjuist. Het CvAH is verbaasd dat Medisch Contact de conclusies van Gezonde Scepsis heeft overgenomen, zonder het CvAH hierover te horen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.