Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Marketing voor dokters

Plaats een reactie

De drie auteurs van Marketing voor zorgverleners zijn respectievelijk marketeer, bestuurder en arts. Eensgezind stomen de drie in acht hoofdstukken medici en bestuurders klaar voor het fenomeen marktwerking; iets waarmee iedere zorgverlener in meer of mindere mate wordt geconfronteerd. Het tiende boek in de reeks Medicus en Management, dient als handleiding en naslagwerk bij beantwoording van marketingvraagstukken.



Hoofdstuk 2 begint bij de basis en licht de begrippen marktwerking, concurrentie en zorgmarketing toe. Geen overbodige luxe voor medisch professionals die van economische principes minder kaas hebben gegeten.



Hoofdstuk 3 werpt licht op de vraagkant van de zorgmarkt, hoofdstuk 4 sluit aan door in te gaan op het zorgaanbod en tevredenheid van de klant. In de vier hoofdstukken die daarop volgen, duikt het boek de diepte in en vliegt de (economische) terminologie de lezer om de oren. De strategische analyse en marktonderzoek die in hoofdstuk 5 aan bod komen en de marktstrategie uit hoofdstuk 6 zijn lastiger te volgen. Het boek sluit af met een verhandeling over het merkenbeleid en communicatie in de zorgsector.



Marketing voor zorgverleners mist een begrippenlijst waarin alle termen zijn gedefinieerd. In de wens behapbaar te blijven, boet het boek met 160 pagina’s in aan duidelijkheid. Verder komt de lay-out de meer visueel ingestelde lezer niet tegemoet. Er zijn geen plaatjes en de tekst en grafieken zijn volledig afgedrukt in grijstinten.


Al met al kan dit boekje als naslagwerk dienen voor degenen die al wat bekender zijn met de marktwerking en haar terminologie. De gemiddelde arts zal zich eerst nog wat economische basisprincipes eigen moeten maken. << AV



B. den Engelsen, C. van Beek & G. Blijham, Marketing voor zorgverleners, Bohn Stafleu van Loghum, 160 blz., 32,10 euro.

Media en cultuur marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.