U bent nu hier:

Heldhaftig

Publicatie Nr. 50 - 16 december 2010
Jaargang 2010
Rubriek Praktijkperikel
Pagina's 2732

Onlangs is het mij twee keer overkomen dat tegen een patiënt die ik had ingestuurd naar het ziekenhuis, werd gezegd: ‘Dit had geen minuut langer moeten duren!’

Zo’n mededeling komt natuurlijk pas nadat alle diagnostiek rond is, en niet op het moment dat de patiënt de EHBO wordt opgereden.

Voor de specialist of aios in kwestie voelt zo’n uitspraak ongetwijfeld heel heldhaftig; immers deze gaat nu het leven van de patiënt redden. Maar als huisarts ben je in de ogen van de patiënt per definitie te laat geweest. Dit kan de huisarts-patiëntrelatie flink onder druk zetten.


Meer praktijkperikelen

Hieronder ziet u de reacties op dit bericht. Plaats ook uw reactie! Ziet u geen reactieformulier? (2)

"Sorry, in vorige reactie moet staan.. "...Er is Niets aan....""

B. Bruijn, streefkerk - 03-01-2011 08:27

"Mij is het nog niet zo lang geleden driemaal overkomen dat een patient werd verteld: "Moest de huisarts nu echt hiervoor met spoed insturen? Er is iets aan de hand, dit had hij makkelijk zelf afgekund."

Natuurlijk werd dit ook niet gezegd voordat de hele batterij aan diagnostiek en onderlinge DBC-verwijzingen had plaatsgevonden en nauwkeurig was geevalueerd. "

B. Bruijn, Streefkerk - 03-01-2011 08:26

Tijdschriftoverzicht | Nieuwsbrief

Laatste reacties:

Meer op de reactiepagina »

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd